مهمترین راهکارهای سئو با تجربه کاربر

یکی از الگوریتم های گوگل به نام گوگل دنس (google dance)، وظیفه ای بسیار جالب بر عهده دارد. گوگل دنس، سایت ها را در نتایج جستجو جا به جا می‌کند یعنی سایت را از صفحه اول به صفحه دوم و یا از صفحه دوم به صفحه اول منتقل می کند، یا به شکل های محتلف همین کار را انجام میدهد. حالا شاید سوال شما این باشد که این چه کار بی فایده ای بوده و کجای این موضوع، یکی از مهمترین راهکارهای سئو است.

گوگل همیشه سایت هایی که در صفحات دوم و سوم هستند، مخصوصا سایت هایی که قدمت بالایی ندارند را برای مدتی کوتاه به صفحه اول گوگل می آورد و در معرض دید کاربر ها قرار میدهد.
سپس تمامی رفتار های کاربران را با توجه به تغییر جایگاه، تحلیل و بررسی می کند، و همچنین آنالیز کاملی از تجربه بازدید کننده ها، مرتبط بودن کلمات سرچ شده با آن سایت ها و موارد دیگری که در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم را مورد بررسی قرار میدهد.

نکات مورد بررسی از دید گوگل

برای گرفتن رتبه در گوگل و رسیدن به صفحه اول، باید تکنیک هایی را که مورد نظر گوگل است و تعدادی از آن در زیر آمده است را در نظر بگیرید.

 راهکارهای سئو و نرخ کلیک(ctr)

گوگل بعد از اینکه سایت ها را با استفاده از الگوریتم google dance به صفحه اول آورد، سپس نرخ کلیک آنها را مورد برسی قرار میدهد تا ببیند این سایت ها تا چه اندازه میتوانند برای کاربران جذاب باشند و چه میزان کلیک را میتوانند به خود اختصاص دهند. پس یکی از راهکارهای سئو که به صورت غیر مستقیم تاثیر گذار است استفاده از عنوان های جذاب و بالابردن نرخ CTR است.

مدت ماندگاری کاربر در سایت (Time on site)

یکی از راهکارهای سئو، بررسی ماندگاری کاربر در سایت می باشد. هنگامی که کاربران وارد سایت شما می شوند، باید از تکنیک هایی استفاده نمایید که مدت زمان حضور کاربر را بیشتر نماید، یعنی مطالب سایت شما باید به گونه ای باشد که برای کاربر جذاب بوده و تمایل به خواندن و صرف کردن در سایت شما را داشته باشد، مثلا یک مقاله 4 هزار کلمه ای را در نظر بگیرید، کاربری بعد از ورود به این صفحه بعد از گذشت 40 ثانیه از صفحه خارج شده است. خب از نظر الگوریتم های گوگل، محتوای شما نه کاربر پسند بوده، نه کارامد بوده و نه نیاز مخاطب را رفع کرده است.
برای این مورد سعی کنید تا آنجایی که امکان دارد محتوای صفحه را کاریر پسند ایجاد کنید و حتما از این راهکار ها در سایت خود استفاده کنید.

درگیر کردن کاربر با سایت

سعی کنید در صفحات اصلی، کاربر ها را با سایت در گیر کنید. این کار تاثیر های چند جانبه ای مانند افزایش مدت زمان حضور کاربر در سایت، رضایت کاربر ها از صفحه و اطلاعات صفحه سایت و موارد دیگری نیز دارد.
مثلا سعی کنید در صفحه های سایت خود، از ویدئو یا پادکست استفاده کنید، اینفوگرافی های جذاب تولید کنید و یا به صورت کلی، هر کاری که حس میکنید کاربران را با محتوای سایت و صفحه های سایتتان درگیر می‌کند استفاده نمایید، تا این حس به گوگل داده شود که یک تجربه کاربری خوب برای مخاطبان خود فراهم کرده اید.

 

 

نکته ای که باید به شما بگویم این هست که در تمامی تکنیک هایی که در ادامه مقاله به شما گفته می شود، همیشه در نظر بگیرید چه طوری بهترین تجربه را برای کاربران سایت خود ایجاد کنید و تجربه کاربری، یکی از جدیدترین راهکارهای سئو 2019 است و به صورت غیر مستقیم روی خیلی از فاکتور های سئو تاثیر خیلی بالایی دارد و در همین مقاله بیشتر در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

 

معرفی راهکارهای سئو با استراتژی اختصاصی

 در همه‌ی کارها داشتن یک “استراتژی”، مسیر پیروزی را برای آن کار هموار میکند. استراتژی سئو سایت شما با استراتژی سایت دیگران نیز کاملا متفاوت بوده و هر سایتی دارای یک استراتژی  اختصاصی و منحصر به فرد  نیز دارد. چرا سایت ها دارای یک استراتژی اختصاصی هستند؟

 

در جواب سوال بالا باید بگوییم که چون جنس سئو در موضوعات مختلف با یکدیگر فرق دارد و حتی رقیب ها هم در هر حوزه، رفتار های مختلفی دارند، گوگل با کمک گرفتن از الگوریتم رنک برین متوجه تغییر رفتار کاربران در حوزه های مختلفی می شود، حالا منظور چیست؟

 

 

یعنی یک کاربر خاص، هنگامی که دنبال ۲ تا موضوع در دو حوزه مختلف می گردد به روش های مختلفی سرچ کرده که در این حالت، rank brain با توجه به این سرچ ها میفهمد که نیاز اصلی کاربر در هر حوزه چه بوده است.

 

 

مثلا سرچ کاربران برای خرید لپ تاپ، ابتدا لپ تاپ دست دوم و گیمینگ و …  را جستجو می کنند و در مراحل بعدی وارد برند میشوند، اما وقتی همون کاربران میخواهند گوشی موبایل بخرند ابتدا  با برند، جستجوی خودشان را انجام میدهند و این جستجو با روش قبل متفاوت است. داشتن یک استراتژی اختصاصی برای هر سایتی، از راهکارهای سئو محسوب می شود.

ما در ویکی دمی یک استراتژی اختصاصی که یکی از راهکارهای سئو است را برای یک مجله اینترنتی در زمینه آرایشی و بهداشتی ایجاد کردیم و بعد از پیاده سازی کامل، رشد قابل توجهی ایجاد شد که در تصویر زیر می توانید مقایسه ۴ ماهه روند رشد را بعد از پیاده سازی استراتژی با ۴ ماه قبل از پیاده سازی ببینید. این تصویر از گوگل آنالیتیکس این سایت گرفته شده تا درصد روند رشد را به صورت دقیق بتوانید مشاهده کنید.

بعد از به نتیجه رسیدن این استراتژی ما تصمیم گرفتیم که دقیقا همین استراتژی را برای مجله اینترنتی دیگر که موضوع عمومی داشت و بیشتر در زمینه کد تخفیف فعالیت داشت (به نام مگ و بن) پیاده کنیم و سپس نتیجه را بررسی کردیم.

 

 

بعد از پیاده سازی کامل و ماه ها فعالیت متوجه شدیم که نتیجه‌ی دلخواه ایجاد نشد و سایت، رشد چشمگیری نداشت، حال علت این امر چه بوده است؟ علت اصلی این مشکل، استفاده از یک استراتژی برای هر دو مجله اینترنتی بوده است. با این روش، سایت مگ و بن نتوانست از رقیب های خود جلو بزند و فقط در تعدادی سرچ محدود توانست رتبه های بالایی به دست بیاورد که می‌توانید با مشاهده تصویر زیر که از سرچ کنسول مگابن گرفته شده، روند رشد را مشاهده کنید.

حال، یکی از مهمترین تکنیک های سئو در سال 2019 داشتن یه استراتژی خیلی خوب و اختصاصیه که واقعا تاثیر بالایی در روند رشد سایتتان دارد.

 

 

خوب حالا که سئو انقدر مهم هست، بیایید نگاهی به بهترین تکنیک های سئو بندازیم که به بالا رفتن رتبه جستجوی شما در سال 2019 کمک می کند:

بهترین صفحه رقبا را پیدا کنید.

 

یکی از بهترین اقدامات بررسی استراتژی سئو، رقبا می باشد. هر چه بیشتر راجع به عملکرد رقبای برتر خود بدانید، کم است. می دانید چرا؟ چون آن ها تمام تلاش خود را به کار گرفته اند و ابتدا فهم گوگل را نسبت به صفحه خود افزایش داده اند و سپس کاربر را راضی نگه داشته اند که توانسته اند جایگاه خود را حفظ کنند. پس آنها می توانند یک راهنمای مسیر خوب باشند.

 

برای شروع، بهترین صفحات آنها را  که دارای سرچ و ترافیک بیشتری هستند، پیدا کنید. اینگونه متوجه خواهید شد که ترافیک ارگانیک آنها از کجا می آید و چگونه هدایت می شوند. در تجزیه و تحلیل رقبا میتوانید به اطلاعاتی از قبیل:

 

  • حفره محتوایی/کلمه کلیدی آنها را پیدا کنید.
  • حفره پیوندها را پیدا کنید.
  • فرصت هایی برای بهبود محتوایتان.

 

دست یابید. برای اینکه بهترین صفحات رقبا را پیدا کنید میتوانید از ابزارهای آنالیز سئو رقبا استفاده کنید. بعد از یافتن آنها به صفحات مربوطه بروید و بررسی کنید که آن صفحه چه ویژگی دارد و چطوری میتوانید بخشی از ترافیک آنها را به سمت سایت خود سوق دهید. ویژگی های مثبت و ضعف آنها را پیدا کنید،  آنگاه صفحه کامل تر از رقیب ایجاد کنید.

 

در وبلاگ خود پست های طولانی بنویسید

 

کارشناسان سئو همیشه بر کیفیت محتوا تاکید زیادی دارند. خوب در اینکه کیفیت محتوا یکی از مهمترین عوامل در بهبود رتبه جستجو و جزء یکی از راهکارهای سئو است شکی نیست، اما با این حال نمی توانید اندازه محتوا را هم نادیده بگیرید. وبلاگ های جامع که موضوع خاصی را بطور کامل پوشش میدهند می توانند به کسب رتبه جستجوی بهتر به شما کمک نمایند. برای درک بهتر ارتباط اندازه و رتبه بندی محتوا، Backlinko یک پژوهش انجام داده است و بیش از یک میلیون جستجو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتیجه این پژوهش این بود که پست هایی که در صفحه اول نتایج جستجو قرار می گرفتند به طور متوسط 1890 کلمه داشتند.

 

 

البته نباید انتظار داشته باشید که پست های طولانی، باعث افزایش جادویی رتبه شما در نتایج جستجو باشند، این تکنیک سئو به تنهایی موفقیتی را تضمین نمی کند. برای اینکه این تکنیک به خوبی جواب دهد، باید تعادل خوبی بین کیفیت و کمیت محتوای شما برقرار باشد.

 

 

لازم به ذکر است که اگر محتوا طولانی باشد و کیفیت مناسب را نداشته باشد، نتیجه عکس داده و کاربر حوصله مطالعه کل مقاله را نخواهد داشت و ترجیح میدهد که از سایت خارج شده و وارد سایت دیگر شود، پس هیچ وقت کیفیت را فدای حجم مقاله نکنید.

 

 

پیشنهاد میکنیم که مقاله آموزش جامع بازاریابی محتوا را مطالعه کنید.

 

 

یکی از راهکارهای جدید سئو در سال 2019، این هست که محتوای طولانی اگر تولید می‌کنید به صورت یکجا در سایت منتشر نکنید. مثلا محتوایی نوشتید که 5 هزار کلمه دارد، برنامه ریزی خودتان را به این شکل انجام دهید که 2 هزار کلمه را ابتدا در سایت قرار داده و بقیه مطلب را به صورت آپدیت های متوالی در فواصل زمانی منظم به مقاله اضافه کنید. این مورد باعث میشود که محتوای شما از نظر گوگل ارزشمند شناخته شده و گوگل همیشه محتوای آپدیت شده را دوست دارد و به مخاطب نشان میدهد.

 

 

از تکنیک Bucket Brigade استفاده کنید

 

یادتان باشد که سئو فقط نوشتن کلمات کلیدی و یا سئو کردن محتوا نیست. وقتی کاربری از سایت شما بازدید می کند، دو سناریوی مختلف امکان دارد پیش آید:

در مورد اول، به خواندن محتوای شما ادامه میدهد.

در مورد دوم، بلافاصله از وب سایت شما خارج می شود.

مورد دوم مسئله خیلی مهمی است که می تواند تاثیر منفی بر روی رتبه سایت شما داشته باشد. خوب پس اگر میخواهید رتبه بهتری داشته باشید، باید از اینکه بازدیدکنندگان وقت بیشتری را در سایت شما میگذرونند اطمینان پیدا کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *