لودر
مارکتون

در هر تجارتی دنبال کردن آمار، ارقام و بررسی اطلاعات برای گرفتن تصمیم مناسب، یکی از دلایل اصلی موفقیت یا شکست است. تجارت ها از بزرگ تا کوچک می بایست، گزارش های دقیقی از سفارشات، انبار، فروش، خرید و خیلی موارد دیگر تهیه نمایند تا بتوانند تشخیص دهند که تجارت انها به چه سویی می رود و در صورت نیاز اقدامات و تمهیداتی جهت اصلاح آن اتخاذ کنند. برای یک کسب و کار دنبال کردن این اعداد و ارقام به وسیله ابزار آمارگیری بسیار مهم است.

فهرست این مقاله ( با کلیک روی هر عنوان به آن قسمت منتقل می شوید)  پنهان 

تجارت شما ممکن است در حال حاضر در بهترین وضعیت خود باشد، اما به کجا می رود؟ چگونه به اینجا رسید؟ برای اینکه به خوبی متوجه شوید که در کنار خرید هاست پرسرعت ایران و خارج خوب، دیزاین مناسب صفحات، کارکرد درست سایت چه چیزی مناسب وب سایت شما است و به رشد آن کمک می کند، نیاز به یک سیستم تحلیل و آماری خوب دارید.

۱۲ ابزار تحلیل سایت و آمار گیری

ترتیب این لیست طبق نظر شخصی می باشد و ممکن است ابزار تحلیل سایتی را (در این لیست و یا خارج آن) بیابید که از نظر شما استحقاق رتبه اول باشد

۱- Google Analytics

Google Analytics ابزار تحلیل سایت و آمارگیری است و می توان آنرا به عنوان نرم افزار آمار بازدید سایت هم در نظرگرفت. البته نرم افزار های دیگری هم برای کنترل آمار بازدید یک سایت مانند: StatCounter ، Site Meter، Shinystat و … نیز وجود دارد.

اکثر کاربران با گوگل انالیتیکز شروع کار می کنند (و با دلیل موجهی هم اینکار را انجام می دهند)، این تحلیلگر گوگل به هیچ عنوان ابزار بدی نیست، این ابزار اطلاعات مناسبی را ارائه می دهد و رایگان هم هست!

این ابزار، نقطه عطف اندازه گیری داده در وب سایت شما می باشد و اگر آنرا در وب سایت خود فعال نکرده اید، باید الان انجام بدین و برای بازدهی هرچه بیشتر پیشنهاد می شود انرا در کنار Google Webmaster Tools استفاده کنید.

Google Analytics

Google Analytics امکانات بسیار متنوعی نیز دارد که من فکر می کنم خیلی از افراد زمان صرف به کارگیری بهینه آنها نمی کنند. بلاگ KISSmetrics (علی رغم شرکت رقیب بودن در صنعت تحلیل وبسایت و آماری) پست هایی ارائه داده تا بتوان از Google Analytics حداکثر میزان بازدهی را دریافت نمود به شما پیشنهاد می شود برای کسب اطلاعات بیشتر در حوزه  گوگل آنالیتیکس چیست مقاله ما را مطالعه نمایید.

به صورت کلی Google Analytics اسکریپت تحلیل رفتاری بازدیدکنندگان سایت است، اما برای افرادی بیشتر مفید خواهد بود که تازه وارد صنعت تحلیل و آمارگیری شده اند. در لینک زیر می توانید آموزش نحوه استفاده از این ابزار را در دانشنامه ایران هاست مطالعه فرمایید:

۲- Clicky

Clicky

Clicky Analytics (که در GetClicky.com واقع شده) تحولاتی در صنعت تحلیل و آمار ایجاد می کند که به امروز همچنان این تحولات ادامه دارد. Clicky به عنوان نرم افزار آمار بازدید سایت می تواند بعد از Google Analytics بهترین ابزار باشد برای همین معمولا اولین نرم افزاری است که کاربران پس از Google Analytics به آن کوچ می کنند.
تفاوت اصلی و کلیدی در تاخیر اطلاعات آماری است. در Google Analytics شما یک روز بعد اطلاعات آماری را دریافت می کنید در حالیکه در Clicky اطلاعات به صورت آنی ارائه می شوند.

به صورت کلی اگر به دنبال یک پکیج تحلیل و آمارگیری مناسب برای وب سایت خود می گردید که دسترسی آنی به اطلاعات آماری را ارائه می دهد، من شخصا Clicky را پیشنهاد میدهم، اما نگذارید این امر جلوی شما را برای مطالعه باقی ابزار های موجود در این لیست بگیرد.

 ۳- Mint

Mint Analytics یکی از ابزار های جدید مورد علاقه من است و در قیمت بسیار مناسبی ارائه می شود، این تنها ابزاری در لیست ما می باشد که شما تنها کافیست یک بار هزینه آنرا بپردازید.

Mint

Mint واقع در HaveAMINT.com، به صورت پیش مبلغ ۳۰$ به ازای هر وب سایت دریافت می کند، اما دیگر به صورت دوره ای هزینه دیگری دریافت نخواهد کرد. این ابزار در مقابل ابزارهای دیگر که هزینه های بسیار پایین دوره ای میگیرند بسیار مناسبتر است، اما می خواهید از ابزار های تحلیل و آماری در بازه طولانی مدت استفاده کنید Mint یکی از انتخاب های اصلی شما می بایست باشد.

نه تنها این ابزار دارای یک قیمت مناسب است، بلکه با امکانات تازه و ساده ای ارائه می شود. اطلاعات و جداول ارائه شده در این ابزار تحلیل و آمار ساده بوده و راحت قابل فهم می باشند و هرآنچه که نیاز دارید را به شما ارائه می دهند.

 

بیشتر بخوانید: utm چیست

۴- Church Analytics

 این ابزار تحلیل و آمارگیری یکی از زیباترین رابط های کاربری موجود در حال حاضر را دارا می باشد. یکی از افتخارات این ابزار آمارگیری، ارائه اطلاعاتی می باشد که واقعا به آنها نیاز دارید و داده هایی که به رشد وب سایت شما کمک نمی کند، ارائه نمی شود. Church Analytics به نسبت در این عرصه نوظهور می باشد، اما با توجه به مشاهدات من، این ابزار یک نرم افزار جمع آوری و تحلیل اطلاعات وبسایت مطمئن و قابل اعتماد به شمار می رود.

Church Analytics

یکی از مزایای این ابزار، رابط کاربری ساده آن می باشد، زیرا در ابزار های تحلیل و آمارگیری بسیار مهم است که راحت قابل استفاده باشند.

۵- KISSmetrics

یکی دیگر از سایت های تحلیل سایت KISSmetrics است، یک سیستم عالی برای شناختن بازدیدکنندگان شما ارائه می دهد، من شخصا این ابزار را بیشتر برای تجارتهای فروش آنلاین پیشنهاد می دهم. امکانات ارائه شده در این ابزار ممکن است برای بلاگ ها مناسب نباشد.

KISSmetrics

البته نمی گوییم که نمی توان برای بلاگ ها استفاده کرد، مخصوصا برای بلاگ هایی که محصولاتی را برای ارائه دارند، اما ابزارهایی که در این سیستم لحاظ شده مسلما برای فروشگاه های آنلاین تعبیه شده اند و من این ابزار را برای اینگونه وب سایت ها به جای ابزار های دیگر این لیست پیشنهاد می دهم.

۶- Open Web Analytics

Open Web Analytics تمرکز خود را بر سادگی ابزار خود گذاشته است و ماهیت Open source بودن آن نیز مشهود به این امر است. اگر شما به دنبال ابزاری رایگان که قابل قیاس با Google Analytics باشد، هستید، این ابزار مناسب شما است به خصوص اگر شما علاقمند استفاده از پروژه های Open source هستید.

Open Web Analytics

۷- Clicktale

اگر واقعا می خواهید بدانید که مشتریان شما چگونه با وب سایت شما در تعامل هستند، در این ابزار می توانید به صورت عینی تعاملات آنها را با وب سایت خود با استفاده از Clicktale مشاهده نمایید.

Clicktale

با این ابزار می توانید مشاهده کنید که بازدیدکنندگان وب سایت شما با چه بخش های وب سایت در تعامل بوده و بیشتر به آنها توجه داشته اند و در مقابل آن چه بخش هایی را نادیده گرفته اند.

اگر شما چنین اطلاعاتی را در رابطه با بازدیدکنندگان خود می خواهید داشته باشید، حتما پیشنهاد می شود Clicktale را آزمایش کنید.

۸- CrazyEgg

یکی دیگر از ابزارهای تحلیل سایت CrazyEgg است که از پروژه های Neil Patel (مالک فعلی KISSmetrics) می باشد و راهکار های بصری زیادی در رابطه با نحوه گشت و گذار بازدیدکنندگان در وب سایت شما ارائه می دهد.

CrazyEgg

این ابزار چند “maps” (نقشه) برای مشاهده اینکه چگونه بازدیدکننگان شما در حال مرور وب سایت هستند ارائه می دهد:

  • Heatmapیک تصویر از محل هایی که مردم در وب سایت شما کلیک نموده اند ارائه می دهد. این به شما اجازه می دهد که بفهمید چه بخش هایی محبوب بوده و می توانید با در نظر گرفتن این امر در آینده تغییراتی در وب سایت خود اعمال کنید.به شما پیشنهاد می شود مقاله اختصاصی هیت مپ ما را مطالعه نمایید.
  • Scrollmapاین نقشه به شما نشان می دهد که چقدر کاربران در صفحات شما Scroll کرده اند و به شما کمک می کند تا بدانید چه زمانی بازدیدکنندگان، صفحه ی شما را رها کرده اند.
  • Confettiبا این نقشه می توانید تمام کلیک هایی که در وب سایت شما می شود را طبقه بندی کنید و بر اساس نتایج آن منابع وب سایت خود را مدیریت کنید.
  • Overlay: وقتی که شما به این نقشه نگاه می کنید می توانید متوجه شوید که بر روی هر مولفه در صفحه ی شما چند بار کلیک شده است.

1 نظر

  1. حسین نجفی

    من خیلی به دنبال یک سایت برای اطلاعات عمومی بودم که سایت شما را پیدا کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *